رسالت و اهداف گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
هدف گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی شیراز، آموزش و تربیت متخصصین در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی است. گروه گفتاردرمانی این دانشکده به عنوان یکی از مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پی آن می باشد که نیروهای آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، اخلاق مدار، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه پرورش دهد تا این تخصص در زمینههای پیشگیری، غربالگری، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار، زبان، شناختی- ارتباطی و بلع مورد استفاده قرار گیرد.
در مقاطع تحصیلی این رشته دانش لازم برای استفاده از روشهای رسمی و غیررسمی و متناسب با شرایط مراجعین، در ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان، شناختی- ارتباطی و بلع آموزش داده میشود. دانشجویان با حیطههای شغلی این رشته ومحیط های متنوع درمانی و آموزشی شامل کلینیک ها، درمانگاه ها، بیمارستان ها، مدارس استثنائی و غیره آشنا میشوند. رسالت دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی آن است که از پیشگیری تا درمان، بطور مستقل و یا به عنوان عضوی از تیم توانبخشی، قدم به قدم همراه با نظام بهداشت و سلامت خدمات تخصصی را به افراد جامعه در راستای بهبود کیفیت زندگی ارائه دهند. رسالت متخصصین این رشته به ویژه در سالهای اخیر، افزایش آگاهی متخصصان و افراد جامعه نسبت به این اختلالات و عوارض آنها نیز بودهاست.
در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هدف آن است که با استفاده از دانش به روز دنیا و بهبود مرتبه پژوهشی در سطح ملی و فراملی، دانش گفتاردرمانی ارتقا یابد و درمانگرانی خلاق و توانمند پرورش یابند.
در راستای نیل به اهداف مذکور، گروه گفتاردرمانی با جذب اساتید جوان، مجرب و متعهد، بکارگیری تجربه و دانش متخصصین پیشکسوت و همچنین نتایج پژوهش های بین المللی از طریق ارتباط با اساتید در داخل و خارج از کشور، محیطی به روز و پویا فراهم آورده تا دانشجویان و دانش آموختگان همواره از این دانش بهره مند باشند.
رسالت و اهداف تدوین شده برای گفتاردرمانگران بر اساس نیازهای جامعه، و توجه به اولویتها و اسناد بالادستی تنظیم گردیده است. مجموعه جامع رسالت و اهداف بر اساس اولویت و اسناد بالادستی تدوین گردیده و در این فرایند به توانمندی ها و وظایف گروه به طور مشخص توجه شده است. این اهداف مبتنی بر شواهد و شرایط عینی بوده و به اهمیت و لزوم کارافرینی، فناوری و تولید ثروت توجه شده است.
در تهیه رسالت و شاخص های صلاحیت بالینی از نظرات گروه های مختلف مطابق با فرایند ارزیابی ۳۶۰ درجه از جمله اعضای هیئت علمی، فعالین حرفه ای و صنفی استفاده شده است و از نظرات دانش آموختگان (بعد از اولین گروه فارغ التحصیلی) نیز استفاده خواهد شد. مطابق با رسالت و اهداف تدوین شده قبلی، ارزیابی از گروه های مختلف انجام شده و میزان تحقق اهداف ارزیابی گردیده است. در مجموعه رسالت و اهداف، فرایند مشارکت اعضای هیئت علمی و اطلاع رسانی به آنان و سایر ذینفعان آورده شده و اطلاع رسانی مناسب در فضای مجازی و سایت دانشکده انجام شده است. نتایج این ارزیابی در بروزرسانی و ارتقا گروه مورد استفاده قرار گرفته است.
در این راستا، دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه های آموزش (اعم از حضوری و مجازی)، پژوهش و توسعه در نظر گرفته شده است. جهت ارزشیابی اجرای برنامه، امکان دسترسی به اطلاعات در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی وجود دارد و معیارهای اصلی ارزشیابی و فرایندهای نظارت بر اجرای صحیح برنامه های آموزشی طراحی و تدوین گردیده است. ارزشیابی برنامه درسی متناسب با روش های آموزش متنوع و نوین (حضوری و غیرحضوری) تدوین و اجرا شده است. مستندات تحلیل، پایش و ارزشیابی برنامه های آموزشی، پژوهشی (حضوری و غیر حضوری) به صورت مدون موجود است. در یک سال تحصیلی، نتایج ارزشیابی فرایند و اجرای برنامه آموزشی (حضوری و غیر حضوری) در شروع هر نیم سال جهت ارتقا فرایند و برنامه آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند مشارکت ذینفعان اصلی در پایش و ارزشیابی برنامه آموزشی گروه مشخص شده است.
اهداف به ترتیب الویت:
ارزشها:
اهداف پژوهشی:
اهداف تخصصی بالینی :