رسالت و اهداف گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیرازرسالت گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی شیراز در رابطه با آموزش فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ورزشی و دکتری تخصصی می باشد. مجموعه جامع رسالت و اهداف بر اساس اولویت و اسناد بالادستی تدوین گردیده و توانمندی ها و وظایف گروه به طور مشخص آورده شده است. فیزیوتراپیست ها متخصصین اولیه مراقبت سلامت هستند که با بیماران و دیگر متخصصین مشورت و همکاری می کنند تا خدمات با کیفیتی را ارائه دهند. فیزیوتراپیست ها از طریق به حداکثر رساندن عملکرد و بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند تا افراد در طول زندگی خود مولد و سازنده باشند. از طریق رویکرد مبتنی بر شواهد، فیزیوتراپیست ها تاثیر آسیب، درد، بیماری و یا اختلالات مربوط به حرکت را روی عملکرد و وضعیت سلامتی مراجعه کنندگان، ارزیابی و درمان می کنند. فیزیوتراپیست ها هم به طور مستقل و هم به عنوان بخشی از تیم های حرفه ای مرتبط با نظام سلامت، از مراقبت های اولیه گرفته تا مراقبت های پیشرفته را ارائه می دهند. عملکرد حرفه ای فیزیوتراپیست ها متناسب با انواع مختلف مراجعه کنندگان و محیط های درمان، می تواند در زمینه های متنوع و با اهداف متنوعی باشد. زمینه های عمل به هم مرتبط هستند و همچنین بر نقش ها و صلاحیت های مورد نیاز فیزیوتراپیست ها برای ایجاد عملکرد مطمئن و موثر تاثیر می گذارند. فیزیوتراپیست ها می توانند در کارافرینی و تولید ثروت نقش مهمی را در جامعه ایفا نمایند. برای تربیت فیزیوتراپیست های متعهد و کارا، گروه فیزیوتراپی با استفاده از روش های نوین وظیفه آموزش را به عهده دارد. در راستای ارائه آموزش موثر از امکانات، تجهیزات، تکنولوژی های نوین، امکانات پژوهشی و محیط های بالینی در مراکز سرپایی و بیمارستانی استفاده می شود.
برای نیل به اهداف و رسالت ها، گروه فیزیوتراپی در تلاش است با جذب اساتید جوان، متعهد و مجرب و با استفاده از تجربیات اساتید با تجربه تر و پیشکسوت، محیطی پویا، علمی و با نشاط را برای دانشجویان فراهم کرده و زمینه تربیت فارغ التحصیلان متعهد، با مهارت لازم و توانمندی یادگیری مادم العمر را فراهم نماید.
بر اساس فعالیت و نقش فیزیوتراپیست ها، در رسالت و اهداف تعیین شده نیازهای جامعه، ارزش ها و مسئولیت اجتماعی فیزیوتراپیست ها لحاظ گردیده است. همچنین تدوین آنها با توجه به اسناد بالادستی و مبتنی بر شواهد و شرایط عینی بوده و به اهمیت و لزوم کارافرینی، فناوری و تولید ثروت توجه شده است.
شاخص های صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی در ایران بر مبنای پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی و طرح پژوهشی مشترک گروه آموزش پزشکی و گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی شیراز با عنوان تدوین شاخص های صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی در ایران، تدوین گردید و در نتایج این طرح توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار از فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی به طور واضح بیان گردیده است.
در تهیه رسالت و شاخص های صلاحیت بالینی از نظرات گروه های مختلف مطابق با فرایند ارزیابی ۳۶۰ درجه از جمله اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان، فعالین حرفه ای و صنفی استفاده شده است. مطابق با رسالت و اهداف تدوین شده قبلی، ارزیابی از گروه های مختلف انجام شده و میزان تحقق اهداف ارزیابی گردیده است. در مجموعه رسالت و اهداف فرایند مشارکت اعضای هیئت علمی و اطلاع رسانی به آنان و سایر ذینفعان آورده شده و اطلاع رسانی مناسب در فضای مجازی و سایت دانشکده انجام شده است. نتایج این ارزیابی در بروزرسانی و ارتقا گروه مورد استفاده قرار گرفته است. در تدوین رسالت ها و اهداف و همچنین شاخص های صلاحیت بالینی دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه های آموزش (اعم از حضوری و مجازی)، پژوهش و توسعه در نظر گرفته شده است.
جهت ارزشیابی اجرای برنامه، امکان دسترسی به اطلاعات در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی وجود دارد و معیارهای اصلی ارزشیابی و فرایندهای نظارت بر اجرای صحیح برنامه های آموزشی طراحی و تدوین گردیده است. ارزشیابی برنامه درسی متناسب با روش های آموزش متنوع و نوین (حضوری/غیرحضوری) تدوین و اجرا شده است. مستندات تحلیل پایش و ارزشیابی برنامه های آموزشی، پژوهشی (حضوری و غیر حضوری) به صورت مدون موجود است. در یک سال تحصیلی، نتایج ارزشیابی فرایند و اجرای برنامه آموزشی (حضوری و غیر حضوری) در شروع هر نیم سال جهت ارتقا فرایند و برنامه آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند مشارکت ذینفعان اصلی در پایش و ارزشیابی برنامه آموزشی گروه مشخص شده است.
اهداف به ترتیب اولویت:
• ارتقا کمی و کیفی آموزشی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی فیزیوتراپی
• بکارگیری روش های نوین در آموزشی و پژوهشی
• استفاده از منابع آموزشی و پژوهشی موجود و ارتقا آنها در صورت نیاز
• جذب دانشجویان خارجی و تبادل دانشجو و استاد با دانشکده های معتبر دنیا
• انجام پژوهش های کاربردی در راستای حل مشکلات جامعه
• همکاری و مبادلات آموزشی و پژوهشی با دانشکده های پزشکی کلان منطقه ۵ و سایر دانشکده های پزشکی شود
• تآمین اعضای هیات علمی توانمند
• تآمین تجهیزات ضروری آموزشی و پژوهشی
• تامین محیط های آموزش بر بالین بیمار
• تربیت فیزیوتراپیست های متعهد، توانمند، با اخلاق و با مهارت
• توجه به تقویت مهارت آموزش مادام العمر دانشجویان
• توجه به شاخص های صلاحیت بالینی فیزیوتراپیست ها و آموزش دانشجویان در راستای نیل به این صلاحیت ها
ارزش ها:
• استفاده از ارزشهای دین مبین اسلام در رفتار و عملکرد
• حفظ کرامت انسان ها
• کمک به ارتقای سلامت جامعه و کیفیت زندگی افراد
• اهمیت کاهش درد دردمندان
• مراعات احکام الهی و شئونات و حقوق انسانی
• التزام به قانون و مقررات موجود
• رعایت اصول اخلاق حرفه ای