رسالت
رسالت گروه
ارتوز و پروتز دانشکده علوم
توانبخشی شیراز در رابطه با آموزش ارتوز و پروتز در مقاطع کارشناسی، می باشــد. مجموعه جامع رســالت و اهداف بر اســاس اولویت و اســناد بالادســتی تدوین گردیده و توانمندی ها و وظایف گروه به طور مشخص آورده شده است .تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص با بهرمندی از دستاوردهای جدید علمی – تحقیقاتی در زمینه ارتوز و پروتز و اسـتفاده از آن در امر توانبخشـی افراد نیازمند به این خدمات یک از مهمترین رسالت های این رشته می باشد .
هدف از این ر شته، تربیت افراد متخ ص صی ا ست که با آ شنایی بر ا صول مهند سی و پز شکی ، به ساخت اع ضای مصــنوعی و همچنین وســایل کمکی برای افراد ناتوان بپردازند. فعالیت این رشــته را میتوان در ســه زمینه اصــلاح ناهنجاری ها، حمایت از اعضـای ضـعیف و ناتوان بدن و سـاخت اندام مصـنوعی برای عضـو از دسـت رفته خلاصـه کرد.
دانش آموختگان این رشته با کسب مهارت لازم سبب افزایش دانش عمومی، محور قرار گرفتن نیازمندان ، بالابردن رفاه اجتماعی و کاهش تاثیر معلولیت ها و بیماری ها در افراد و جامعه می شــوند. در این راســتا همکاری مداوم و مستمر در راه خدمات رسانی با سایر رشته های پزشکی و مهندسی نیز بایستی در نظر گرفته شود. در دانش توانبخشی جهت بازتوانی و درمان معلولین برنامه جامع توانبخشی بر اساس کارهای تیمی در نظر گرفته می شود. این تیم شامل پزشــک متخصــص، متخصــص ارتوز و پروتز، فیزیوتراپیســت، کاردرمان و... اســت که با توجه به نوع معلولیت به توانبخشی مددجویان می پردازند. وظیفه متخصصین ارتوز و پروتز در این تیم طراحی و ساخت انواع ارتوز و پروتز برای مددجویان و بیماران می باشــد که به منظور درمان، ایجاد توانایی های بیشــتر و رفع مشــکلات آنها می باشد. متخصـصـین ارتوز و پروتز از طریق به حداکثر رسـاندن عملکرد و بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند تا افراد در
طول زندگی خود مولد و سازنده باشند. از طریق رویکرد مبتنی بر شواهد، ارتوز و پروتز ست ها تاثیر آسیب، درد ،بیماری و یا اختلالات مربوط به حرکت را روی عملکرد و وضـعیت سـلامتی مراجعه کنندگان، ارزیابی و درمان می کنند. متخصصین ارتوز و پروتز می توانند در کارافرینی و تولید ثروت نقش مهمی را در جامعه ایفا نمایند.
برای تربیت متخصصین ارتوز و پروتز متعهد و کارا و همچنین ارائه آموزش موثر، گروه ارتوز و پروتز با استفاده از روش های نوین و اسـتفاده از امکانات، تجهیزات و تکنولوژی های نوین، امکانات پژوهشـی و محیط های بالینی در مراکز سـرپایی و بیمارسـتانی وظیفه آموزش را عهده دارمی باشـد. برای نیل به اهداف و رسـالت ها، گروه ارتوز و پروتز در تلاش است با جذب اساتید جوان، متعهد و مجرب و با استفاده از تجربیات اساتید با تجربه تر و پیشکسوت، محیطی پویا، علمی و با نشاط را برای دانشجویان فراهم کرده و زمینه تربیت فارغ التحصیلان متعهد، با مهارت لازم و توانمندی یادگیری مادم العمر را فراهم نماید.
بر اسـاس فعالیت و نقش متخصـصـین ارتوز و پروتز، در رسـالت و اهداف تعیین شـده نیازهای جامعه، ارزش ها و مسـئولیت اجتماعی آنها لحاظ گردیده اسـت. همچنین تدوین آنها با توجه به اسـناد بالادسـتی و مبتنی بر شـواهد و شرایط عینی بوده و به اهمیت و لزوم کارافرینی، فناوری و تولید ثروت توجه شده است.
در تهیه رسـالت و شـاخص های صـلاحیت بالینی از نظرات گروه های مختلف مطابق با فرایند ارزیابی ۳۶۰ درجه از جمله اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان، فعالین حرفه ای و صنفی استفاده شده است. مطابق با رسالت و اهداف تدوین شده قبلی، ارزیابی از گروه های مختلف انجام شده و میزان تحقق اهداف ارزیابی گردیده است. در مجموعه ر سالت و اهداف فرایند م شارکت اع ضای هیئت علمی و اطلاع ر سانی به آنان و سایر ذینفعان آورده شده و اطلاع رسانی مناسب در فضای مجازی و سایت دانشکده انجام شده است. نتایج این ارزیابی در بروزرسانی و ارتقا گروه مورد استفاده قرار گرفته است. در تدوین رسالت ها و اهداف و همچنین شاخص های صلاحیت بالینی دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه های آموزش (اعم از حضوری و مجازی)، پژوهش و توسعه در نظر گرفته شده است.
جهت ارزشیابی اجرای برنامه، امکان دسترسی به اطلاعات در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی وجود دارد و معیارهای اصلی ارزشیابی و فرایندهای نظارت بر اجرای صحیح برنامه های آموزشی طراحی و تدوین گردیده است .
ارزشـیابی برنامه درسـی متناسـب با روش های آموزش متنوع و نوین (حضـوری/غیرحضـوری) تدوین و اجرا شـده است. مستندات تحلیل پایش و ارزشیابی برنامه های آموزشی، پژوهشی (حضوری و غیر حضوری) به صورت مدون موجود است. در یک سال تحصیلی، نتایج ارزشیابی فرایند و اجرای برنامه آموزشی (حضوری و غیر حضوری) در شروع هر نیم سال جهت ارتقا فرایند و برنامه آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند مشارکت ذینفعان اصلی در پایش و ارزشیابی برنامه آموزشی گروه مشخص شده است.
اهداف
- ارتقا کمی و کیفی آموزشی مقاطع کارشناسی ارتوز و پروتز
- بکارگیری روش های نوین در آموزشی و پژوهشی
- استفاده از منابع آموزشی و پژوهشی موجود و ارتقا آنها در صورت نیاز
- جذب دانشجویان خارجی و تبادل دانشجو و استاد با دانشکده های معتبر دنیا
- انجام پژوهش های کاربردی در راستای حل مشکلات جامعه
- همکاری و مبادلات آموزشـی و پژوهشـی با دانشـکده های پزشـکی کلان منطقه ۵ و سـایر دانشـکده های پزشکی شود
- تامین اعضای هیات علمی توانمند
- تامین تجهیزات ضروری آموزشی و پژوهشی
- تامین محیط های آموزش بر بالین بیمار
- تربیت متخصصین ارتوز و پروتز متعهد، توانمند، با اخلاق و با مهارت
- توجه به شاخص های صلاحیت بالینی متخصصین ارتوز و پروتز و آموزش دانشجویان در راستای نیل به این صلاحیت ها
ارزش ها
- استفاده از ارزشهای دین مبین اسلام در رفتار و عملکرد
- حفظ کرامت انسان ها
- کمک به ارتقای سلامت جامعه و کیفیت زندگی افراد
- اهمیت کاهش درد دردمندان
- مراعات احکام الهی و شئونات و حقوق انسانی
- التزام به قانون و مقررات موجود
- رعایت اصول اخلاق حرفه ای