متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/02/27
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

کنترل فشار خون با تمرینات هوازی

بر اساس مطالعات در زمینه ی تمرین درمانی، تجویز تمرینات مناسب برای افزایش فعالیت فیزیکی، در کنار کاهش وزن و تغییر سبک زندگی عوامل مؤثری برای کاهش فشارخون و یا حتی پیشگیری از ابتلا به آن هستند.

در دهه های اخیرشیوع فشار خون شریانی در بزرگسالان کل دنیا افزایش چشمگیری داشته است. افزایش فشارخون مزمن اصلی ترین و شایع ترین فاکتور ایجادکننده ی مشکلات قلبی و عروقی است که خوشبختانه قابل پیشگیری است. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ در اثر این بیماری ، در افرادی که فشار خون بالاتر و مساوی 110 / 180 میلی متر جیوه دارند، 5 برابر بیشتر از افرادیست که فشارخونی حدود 80 / 120میلی متر جیوه دارند.

بر اساس مطالعات در زمینه ی تمرین درمانی، تجویز تمرینات مناسب برای افزایش فعالیت فیزیکی، در کنار کاهش وزن و تغییر سبک زندگی عوامل مؤثری برای کاهش فشارخون و یا حتی پیشگیری از ابتلا به آن هستند. مطالعات نشان می دهند تجویز شدت مناسبی از ورزش های هوازی با توجه به سطح اولیه ی فشار خون در هر شخص و همینطور با در نظر گرفتن سن، جنس و سایر فاکتورهای فردی، می تواند فشار خون سیستولیک را بین 8 - 10 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک را بین 7 - 8 میلی متر جیوه کاهش دهد. تجویز این تمرینات توسط فیزیوتراپیست ها می تواند در کنار دارودرمانی یا پس از اتمام دوره ی درمانی انجام شود.

فیزیوتراپیست ها می توانند با تنظیم شدت برنامه ی تمرینات هوازی از کم تا متوسط ) 35 79 درصد حداکثر ضربان قلب ( و تکرار آن برای 2 - 3 روز در هفته از ابتلا به فشارخون اولیه جلوگیری کنند و یا در کاهش فشارخون نقش داشته باشند. برنامه ی تمرینات هوازی علاوه بر اینکه اثرات جانبی داروها را ندارد و ارزان و در دسترس است، فواید قلبی و عروقی دیگری مثل افزایش استقامت قلبی ریوی نیز دارد.

1. Kokkinos PF, Narayan P, Papademetriou V. Exercise as hypertension therapy. Cardiology clinics. 2001;19(3):507-16

"دکتر فرزانه یزدانی" دکترای فیزیوتراپی، عضو هیات علمی دانشکده علوم توانبخشی

"غزل رشدی" دانشجوی دکترای فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 41510
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید