متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1399/11/12
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

پای پرانتزی و درمان ارتوزی آن

پای پرانتزی و درمان ارتوزی آن

«پای پرانتزی» یک بدشکلی در زانو است که در آن اگر فرد در حالت ایستاده مچ پایش را به هم بچسباند، زانوهایش از هم فاصله داشته باشند. این حالت در زبان علمی ژنوواروم نامیده می شود و موجب مشکلاتی در زانو برای فرد می شود. این عارضه بیشتر در کودکان و افراد زیر 18 سال مشاهده می شود.
پاهای کودک از زمان تولد دچار حالت پرانتزی است که به آن «زانوی پرانتزی فیزیولوژیک» می گویند. اما با رشد کودک این حالت برطرف می شود. در صورتیکه کودک به سن سه سالگی برسد و پاهای او صاف نشوند باید به پزشک متخصص مراجعه شود.
شایع ترین علل ایجاد زانوی پرانتزی در بزرگسالان بیماری بلانت، اختلالات استخوانی (مانند کیست جداره ی استخوان و دیسپلازی فیبروزی)، شکستگی استخوان پا، بیماری ریکت (ناشی از کمبود ویتامین D)، تومور استخوانی و اختلال در استخوان سازی ست. اگر برای درمان این عارضه اقدام نشود ممکن است فرد دچار سائیدگی ساختار داخل زانو و آرتروز مفصل زانو شود، چرا که بیشتر فشار وزن فرد به قسمت داخلی زانو وارد می شود و موجب سائیدگی غضروف و مینسک زانو می شود.
در صورتیکه در سن کم برای درمان اقدام شود از طریق فیزیوتراپی و حرکت درمانی می توان وضعیت فرد را بهبود بخشید. روش درمانی ارتوزی برای پای پرانتزی در کودکان استفاده از ارتوزهای بلند پا (KAFO) است. این ارتوز با وارد کردن نیروهای اصلاحی در دوران رشد کودک بدشکلی موجود در زانو را برطرف می کند.
اگر درمان به تعویق افتد و یا در سنین بالاتر (در نتیجه ی شکستگی و...) زانوی پرانتزی ایجاد شود می توان با استفاده از ارتوز های زانو درد بیمار را کاهش داد و از سائیدگی بیشتر زانو جلوگیری کرد.
ارتوز های زانو با وارد کردن فشار به بخش خارجی زانو، موجب کم شدن فشار به بخش داخلی زانو (مینسک و غضروف داخلی زانو) می شود و از سایش آنها جلوگیری می کند. ارتوز های زانو از دو تکه ی ران و ساق و یک مفصل مکانیکی تشکیل شده و هم به صورت پیش ساخته و هم به صورت سفارشی قابل تهیه هستند. این ارتوز ها در صورتیکه به روش سفارشی ساخته شوند متناسب با بدن بیمار خواهند بود و کنترل کاملی بر نیروهای وارد شده بر زانوی بیمار دارند. جراحی یکی دیگر از درمان هایی است که برای این بیماران در سنین بالا در نظر گرفته می شود.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 36381
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید