متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/02/01
  • - تعداد بازدید: 75
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مصاحبه دکتر زینل زاده به مناسبت هفته سلامت با ریاست محترم دانشکده علوم توانبخشی

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی؛ خانم دکتر دکتر زینل زاده روز شنبه مورخ یکم اردیبهشت ماه 1403 به مناسبت هفته سلامت مصاحبه ای با رئیس دانشکده جناب آقای دکتر علیرضا متاله انجام داده اند؛ که بخشی از آن در ذیل آمده است: 

  • با سلام و عرض وقت بخیر، خدمت ریاست محترم دانشکده علوم توانبخشی، جناب آقای دکتر متاله

همانطور که استحضار دارید یکم تا هفتم اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده است و به هر روز یک عنوان مرتبط با سلامت داده شده است از جمله سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی، سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی، سلامت خانواده و فرهنگ سلامت، سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی و .....  .

به نظر شما ورزش چگونه می تواند بر سلامت جامعه اثر گذار باشد؟ و در ادامه دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز چه تاثیری می تواند در این خصوص داشته باشد و چه گروه هایی می توانند از این موارد بهره مند گردند؟

 

  • با سلام و احترام. در خصوص نقش ورزش در سلامت جامعه بسیار صحبت شده و نقش آن را میتوان از جنبه های مختلفی در سلامت مورد بحث قرار داد. سلامتی جامعه، مبارزه با اعتیاد، مبارزه با ناهنجاری ها، پرکردن اوقات فراغت و تامین برنامه برای نشاط جمعی جامعه بوسیله ورزش همگانی صورت می پذیرد.

 از نظر من مهمترین جنبه ورزش بحث پیش گیری از بیماریها است که تحقیقات نشان داده اند ورزش بطور قابل توجهی میزان ابتلا به بیماریهای مختلف رو کاهش میدهد. ورزش اصولی میتواند در جلوگیری از درد های عضلانی اسکلتی، بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی، چاقی و بسیاری از بیماریهای داخلی نقش بسزایی داشته باشد. به همین دلیل هست که فرهنگ سازی فعالیت بدنی و ورزش در بسیاری از جوامع پیشرفته بسیار مورد تاکید قرار گرفته و دولتها اهمیت زیادی را برای آن قایلند. در واقع سرمایه گذاری بر روی ورزش همگانی به نحوی سرمایه گذاری بر سلامت مردم و جلوگیری از صرف هزینه های بیشتر درمانی در آینده است. طبیعتا سرمایه گذاری دولت روی بحث ورزش همگانی در دانشگاه میتواند چه مستقیم و چه غیر مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر گذار باشد. دانشجویان و اساتید به عنوان بخشی از جامعه با انجام ورزش های منظم و اصولی میتوانند سلامت حال و آینده خود را تامین کنند و هم از نظر اینکه بر جامعه به عنوان نخبگان تاثیر به سزایی دارند میتوانند باعث فرهنگسازی و تشویق جامعه به ورزش شوند.

 اما بعد دیگر ورزش که شاید از جنبه های تخصصی بتواند منجر به تامین و ارتقای سلامت جامعه شود بحث نقش رشته های توانبخشی در جامعه هست. در همه دنیا علی رغم سرمایه گذاری وسیع روی ورزش و فعالیت بدنی برای پیشگیری از بیماریها ، نهایتا عده ای از مردم دچار مشکلات و بیماریهای مختلف و حوادث می گردند. علاوه بر این کودکان و سالمندان هم ممکن است با مشکلاتی روبرو گردند که به نحوی سلامت آنها تحت تاثیر قرار گیرد. نقش حرکت، فعالیت فیزیکی و ورزش های درمانی در بسیاری از رشته های توانبخشی پر رنگ است که میتواند جنبه درمانی داشته و به ارتقای سلامت جامعه از طریق درمان بیماریها کمک کند. در اینجا ورزش با تمرینات معمول که در جامعه انجام میشود و یا توسط متخصان تربیت بدنی ارایه میگردد بسیار متفاوت است و این گونه فعالیت های فیزیکی یا ورزش درمانی بر مبنای شناخت بیماریها و آگاهی متخصصان رشته ای گروههای توانبخشی از پاتوفیزیولوژی بیماریها ارایه می گردد که میتواند به عنوان درمانهای مستقل، درمانهای قبل یا بعد از عملهای جراحی، منجر به ارتقای سلامت گردد. اینگونه برنامه های تمرین درمانی میتواند از طریق متخصصان رشته های مرتبط با توانبخشی در اختیار عموم جامعه قرار گیرد که هم در بعد پیشگیری و هم در بعد درمانی میتواند منجر به ارتقای سلامت شود. خوشبختانه دانشکده توانبخشی در این خصوص گامهای خوبی برداشته است و شرکت اساتید در برنامه های تلوزیونی و رادیویی در سالهای گذشته پررنگ بوده است. همچنین به مناسبتهای مختلف از جمله هفته سلامت سعی شده که با تهیه و توزیع پمفلت و بروشورهای آموزشی برای گروههای هدف در سطح جامعه، ارتقای سلامت هم از جنبه های پیشگیرانه و هم درمانی مدنظر قرار گیرد. بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی، مبتلایان به مشکلات نورولوژیک، سالمندان، اطفال و گروههای بیماران خاص میتواند در جهت ارتقای سلامت و یا درمان از خدمات تخصصی توانبخشی بهره مند شوند.

در دوره سالمندی هم بسیاری از مشکلات ممکن است ناشی از کم تحرکی یا بی تحرکی باشد که ورزش و یا ورزش درمانی میتواند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آنها ایفا کند. در مواردی نیز بیماریهایی بروز می کند که در ارتباط با روند سالمندی می باشد مثل زمین خوردن، عدم تعادل، ضعف عضلات، کوتاهی های عضلانی، ساییدگی، پوکی استخوان، بی اختیاری های ادراری و ...ورزش درمانی و فعالیت فیزیکی تحت نظر متخصصین و درمانگران مربوطه میتواند منجر به ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی گردد. در تمامی موارد ذکر شده اساتید و دانشجویان دانشکده توانبخشی، فعال بوده و خدمات مختلفی را چه از جنبه پیشگیری و چه از جنبه درمانی در کلینیک تخصصی دانشکده و سایر مراکز درمانی ارایه داده و میدهند.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده
  • کد خبری : 100565
کلیدواژه