متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/04/07
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

تومور عصب 8 (اکوستیک نوروما) و درمان آن

یکی از بیماری های غیر سرطانی گوش، اکوستیک نوروما (acoustic neuroma) یا اکوستیک نوروما (neurinoma) نام دارد. تومور آکوستیک نوروما یک توده خوش خیم است که از سلول های پوشاننده و محافظ موجود روی عصب وستیبولار (سلول های شوان) سرچشمه می گیرد.

یکی از بیماری های غیر سرطانی گوش، اکوستیک نوروما (acoustic neuroma) یا اکوستیک نوروما (neurinoma) نام دارد. این بیماری با نام های دیگری مانند شوانوم وستیبولار (vestibular schwannoma) یا تومور سلول شوان (schwann cell tumor) هم شناخته می شود. تومور آکوستیک نوروما یک توده خوش خیم است که از سلول های پوشاننده و محافظ موجود روی عصب وستیبولار (سلول های شوان) سرچشمه می گیرد. این تومور به طور معمول رشد آهسته ای دارد. اگرچه موارد نادری هم گزارش شده است، که این تومور بسیار سریع رشد کرده و علائم جدی و خطرناکی به همراه داشته است. بعبارتی، اگر سلول های شوان موجود روی رشته عصبی وستیبولار دچار افزایش تکثیر کنترل شده گردد، یک تومور خوش خیم به نام شوانوم وستیبولار یا آکوستیک نوروما به وجود می آید. این تومور در هر جایی از رشته عصبی ممکن است قرار داشته باشد: از مجاورت گوش داخلی تا مغز. بر حسب مکان بوجود آمدن آن، ممکن است علائم اندکی متفاوت باشد. گاهی تومور آکوستیک نوروما بسیار بزرگ می شود و باعث بروز علائم جدی می گردد. در بیشتر مواقع، این تومور زودتر از این مراحل تشخیص داده می شود و با یک عمل جراحی از بدن خارج می گردد. این بیماری بیشتر در افراد میانسال بین 30 تا 60 سال دیده می شود. اگرچه علت بروز آکوستیک نوروما در همه موارد به خوبی مشخص نشده است اما گفته می شود علت اصلی بروز آکوستیک نوروما وجود یک اختلال کارکردی در یک ژن موجود روی کروموزوم شماره 22 است که در موارد خاصی در پزشکی تحت عنوان نوروفیبروماتوز نوع دو (Neurofibromatosis type 2) شناخته می شود.

در حالت کلی نشانه های شایع این بیماری عبارتند از: کاهش قدرت شنوایی (عمدتا به صورت تدریجی، گاها ناگهانی و  به طور معمول فقط در یک گوش). احساس زنگ زدن (وزوز) در گوش سمت مبتلا، احساس عدم تعادل، سرگیجه و بی حسی صورت نسبت به تحریکات لمس و به ندرت، ضعف یا فلج عضلات صورت و ناتوانی در حرکت های صورت.

روش های تشخیص این بیماری تصویربرداری پزشکی (MRI) ، تست های تشخیصی شنوایی مانند ABR تشخیصی و ادیومتری و رفلکس اکوستیک می باشد. توصیه می شود هرگونه اختلال در شنوایی و نشانه های دیگر مانند عدم تعادل، سرگیجه و وزوزگوش به دکتر معالج اطلاع داده شود.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 43365
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید