متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1399/12/03
  • - تعداد بازدید: 25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

استفاده از ارتوزها جهت درمان کلاب فوت یا پاچنبری در نوزادان

استفاده از ارتوزها جهت درمان کلاب فوت یا پاچنبری در نوزادان

پاچنبری یک بدشکلی مادرزادی است که در آن پای نوزاد به سمت داخل می چرخد. این چرخش اغلب آنقدر شدید است که کف پای کودک به سمت داخل و یا رو به بالا متمایل می شود. این عارضه یکی از شایع ترین و قدیمی ترین بیماری های بشر است و از هر 1000 نوزاد یکی به این عارضه مبتلاست. پاچنبری در پسرها دوبرابر دخترها رخ می دهد و وجود سابقه ی فامیلی در بروز آن موثر است.
در عارضه ی پاچنبری تاندون هایی که عضلات پا را به استخوان های مچ متصل می کنند کوتاه و سفت می شوند و باعث چرخش مچ به داخل می شوند. این مشکل در طول سه ماهه ی دوم بارداری ایجاد می شود. ممکن است یک یا هر دو پا دچار کلاب فوت باشند، و در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات جدی در راه رفتن می شود. افرادی که در کودکی دچار این عارضه بوده اند در بزرگسالی مستعد بروز آرتروز هستند و پای مبتلا به کلاب فوت گاهی نیم سایز کوچک تر از پای سالم آن هاست.
درمان های غیرجراحی مهم ترین و اولین روش برای درمان پاچنبری هستند. این درمان ها شامل گچ گرفتن و قرار دادن پای نوزاد در وضعیت صحیح ، استفاده از ارتوزها و فیزیوتراپی می باشد. دنیس براون یکی از ارتوزهای مورد استفاده در درمان این بدشکلی است. این وسیله در واقع شامل دو کفش و یا دو ارتوز مچ پا است که بر روی میله ای فلزی و قابل تنظیم قرار گرفته اند. این ارتوز باید دو تا سه سال استفاده شود تا وضعیت اصلاح شده ی مچ حفظ شود. در مواردی که پاچنبری خفیف است می توان از ارتوزهای مچ پا به تنهایی استفاده کرد و برای اصلاح بدشکلی قسمت جلویی پا نیز از کفش های پنجه برعکس (Bebax) بهره برد.
در بعضی موارد کلاب فوت به طور کامل قابل درمان با ارتوز نیست و در این شرایط درمان جراحی برای آنان پیشنهاد می شود. در جراحی کلاب فوت تاندون ها و مفاصل پای کودک اصلاح می شوند و بعد از آن نیز لازم است از ارتوز دنیس براون استفاده شود.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 37431
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید