متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/01/29
  • - تعداد بازدید: 24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

آسیب دستگاه شنوایی مرکزی در اسکلروز متعدد (MS)

سکلروز متعدد یا MS (Multiple Sclerosis) بیماری التهابی دستگاه عصبی مرکزی است و با نواحی دمیلنیزه شده مشخص می شود. از آنجا که این بیماری نوعی اختلال نورولوژیک دژنراتیو است ممکن است به سیتم شنوایی نیز آسیب برساند. مطالعات نشان می دهد درگیری دستگاه عصبی مرکزی شنوایی در این افراد نسبتا شایع است و این درگیری را می توان با استفاده از آزمون های شنوایی مناسب تشخیص داد.

اسکلروز متعدد یا MS (Multiple Sclerosis) بیماری التهابی دستگاه عصبی مرکزی است و با نواحی دمیلنیزه شده مشخص می شود. از آنجا که این بیماری نوعی اختلال نورولوژیک دژنراتیو است ممکن است به سیتم شنوایی نیز آسیب برساند. مطالعات نشان می دهد درگیری دستگاه عصبی مرکزی شنوایی در این افراد نسبتا شایع است و این درگیری را می توان با استفاده از آزمون های شنوایی مناسب تشخیص داد.

از آنجائیکه در زندگی روزمره به ویژه در محیط های شلوغ به طور مداوم نیاز به کشف سیگنال ها در حضور سرو صدای زمینه وجود دارد، برای این امر، بدن مراکزی برای شناسایی سیگنال در حضور نویز زمینه لازم دارد که یکی از این مراکز، ساقه مغز است. با توجه به اینکه یکی از مکان های درگیر در MS ،ساقه مغز می باشد، این افراد برای تمایز سیگنال از سر و صدای زمینه دچار مشکل می شوند. براساس نتایج به دست آمده در MS، ممکن است حساسیت شنوایی هنجار باشد اما عملکرد دستگاه شنوایی مرکزی در سطح ساقه مغز که در درک گفتار در موقعیت هایی که نیاز به تعامل دو گوشی دارند، ضعف نشان دهد. بنابراین مشکل این افراد در مقایسه اطلاعات زمانی دو گوش احتمالا ناشی از آسیب دستگاه مرکزی در سطح ساقه مغز است. استفاده از آزمون های تخصصی مرکزی شنوایی مانند MLD و ABR در مجموعه آزمون های تشخیصی افتراقی بیماری اسکلروز متعدد برای ارزیابی اختلالات شنوایی مرکزی و  همچنین کنترل روند توانبخشی این بیماران مفید است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 39977
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید