متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1399/09/28
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

لکنت را بشناسیم

لکنت را بشناسیم

یکی از رایج ترین و کامل ترین شیوه های برقراری ارتباط بین انسان ها، ارتباط از طریق گفتار است. گفتار هم در مراحل یادگیری و هم در مراحل اجرا دارای پیچیدگی های فراوانی است و به همین دلیل در معرض اختلالات بسیاری قرار دارد. اختلال گفتاری هر نوع رفتاری در صحبت کردن است که به شکل محسوسی مانع ایجاد ارتباط شود و تاثیر منفی بر گوینده و شنونده بگذارد. اختلالات گفتاری عموما در محیط های اجتماعی مشاهده شده اند و قابل توجه ترین این اختلالات، لکنت یا stuttering است.
لکنت یکی از اختلالات گفتاری مهم است که اغلب در مراحل رشد گفتار و زبان رخ می دهد و عبارت است از قطع مکرر و غیرمعمول گفتار، که گوینده های طبیعی معمولا آن را تجربه نمی کنند . لکنت احتمالا ناشی از اختلالات حرکتی گفتار است و شامل تکرار واج، هجا و کلمه، کشیده گویی واج و قطع جریان هوا یا صداسازی در جریان گفتار است که گاهی با رفتارهای وابسته همراه است. این اختلال هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود. لکنت انواع مختلف دارد که شناخت علایم کمک مهمی در درمان این اختلال می باشد. به علاوه درمان به موقع و پیوسته ی لکنت از طریق تکنیک های تخصصی راهکار مهمی در رفع این اختلال است.
کلینیک آموزشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روز های یکشنبه و سه شنبه صبح به صورت تخصصی به ارزیابی، مشاوره و درمان این اختلال می پردازد.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 34176
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید