متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/02/27
  • - تعداد بازدید: 21
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

اهمیت انتخاب هوشمندانه ی تمرینات برای افراد مبتلا به فشارخون

افزایش فشارخون اصلی ترین علت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است.

افزایش فشارخون اصلی ترین علت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است.

علی رغم استفاده ی وسیع از داروهای کاهنده ی فشارخون، میانگین فشارخون جهانی همچنان بالاست و حتی در چهار دهه اخیر کمی هم افزایش یافته است. شیوع فشار خون بالا در افراد میانسال به ویژه در کشورهای با فقراقتصادی شدید یا متوسط نیز بالا رفته است. برای کنترل فشار خون بویژه در این کشورها می توان از مواردی مثل اصلاح رژیم غذایی ) افزایش پتاسیم و کاهش سدیم ( و تجویز تمرین درمانی و اصلاح سبک زندگی استفاده کرد.

سفتی شریانی یا سرعت پالس موج خونpulse wave velocity)) یک بیومارکر مفید در ارزیابی سلامتی عروق است. بر اساس مطالعات مختلف، تجویز تمرینات هوازی، به تنهایی یا در کنار تمرینات ایزومتریک توسط فیزیوتراپیست ها برای بهبودPWV در بزرگسالان مبتلا به فشارخون مؤثر است. تمرینات هوازی و تمرینات ایزومتریک می توانند PWV را کاهش دهند در صورتی که با تمرینات مقاومتی دینامیک، کاهش چشمگیری در فشارخون افراد مشاهده نشده است. این موضوع اهمیت انتخاب هوشمندانه ی تمرینات برای افراد مبتلا به فشارخون توسط فیزیوتراپیست ها و حین تمرین درمانی را روشن می کند.

1 . Lopes S, Afreixo V, Teixeira M, Garcia C, Leitão C, Gouveia M, et al. Exercise training reduces arterial stiffness in adults with hypertension: a systematic review and meta-analysis. Journal of Hypertension. 2021;39(2):214-22.

 

"غزل رشدی" دانشجوی دکترای فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 41509
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید