متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/03/30
  • - تعداد بازدید: 22
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

انواع وزوز گوش: عینی (Objective) یا ذهنی (Subjective)

وزوز گوش می تواند عینی باشد و توسط آزمایشگر شنیده شود یا می تواند ذهنی باشد و تنها توسط خود بیمار شنیده شود. این دو توصیف می توانند سرنخی از عامل وقوع وزوز گوش را ارائه دهند.

وزوز گوش می تواند عینی باشد و توسط آزمایشگر شنیده شود یا می تواند ذهنی باشد و تنها توسط خود بیمار شنیده شود. این دو توصیف می توانند سرنخی از عامل وقوع وزوز گوش را ارائه دهند. وزوز گوش عینی نادر است و ممکن است ضربان دار یا غیر ضربان دار باشد. وزوز گوش ضربانی به دلیل حرکت خون از میان عروق خونی مجاور گوش میانی، خارجی یا هر دو ظاهر می شود. تومور های گلوموس گوش میانی نیز می توانند این نوع وزوز گوش را موجب شوند، مخصوصا اگر تومور در تماس با پرده تمپان باشد. یکی دیگر از علل وقوع وزوز ضربانی، انقباض عضلات در گوش میانی یا نزدیک آن و در کام می تواند باشد. از آنجا که ممکن است وزوز گوش عینی و ضربانی به درمان پزشکی پاسخ دهد، ارجاع بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی بسیار توصیه می شود.

انواع دیگر وزوز گوش، احساس صدای زنگ یا سوت غیر ضربانى و ممتد است که عمدتا از نوع ذهنی می باشد. بیمارانی که وزوز گوش ذهنی را گزارش می کنند باید به متخصص گوش و حلق و بینی برای بررسی آسیب های ورای حلزونی ارجاع داده شوند. همچنین، وزوز گوش غیر ضربانی از ناهنجاری های عضلانی مانند اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی یا اسپاسم درعضله تنسور تمپانی نیز نشات می گیرد. از آنجا که وزوز گوش می تواند غیر از کاهش شنوایی، علامت دیگر بیماری ها نیز باشد، بیمار باید قبل از دریافت خدمات توانبخشی وزوز گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا در صورت امکان درمان پزشکی یا جراحی را دریافت کند.
مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی به ویژه اگر وزوز گوش یک طرفه باشد بسیار حایز اهمیت است، زیرا ممکن است از وزوز گوش علامت اکوستیک نوروما باشد. در صورتی که علت احتمالی وزوز گوش کاهش شنوایی باشد، ارایه خدمات مشاوره و توانبخشی توسط شنوایی شناسان انجام می شود.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 42982
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید