متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1399/10/14
  • - تعداد بازدید: 20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

اسپایدرکیج تراپی در کودکان فلج مغزی

اسپایدرکیج تراپی در کودکان فلج مغزی

اسپایدر کیج تراپی چندین سال پیش توسط پروفسور دگا، پزشک مشهور لهستانی معرفی شد. این روش مناسب افرادی است که در آنها بدلیل اختلالات عملکردی در عضلات، انجام حرکات بدن بر خلاف مقاومت و در برابر جاذبه زمین امکان پذیر نمی باشند و یا با مشکل مواجه است.
اساس کار در این روش تعلیق اندام فوقانی و تحتانی (پا و بازو) بیمار به کمک سیستم تعلیق با قرقره است. سیستم تعلیق با کمربند و باندهای الاستیک بیمار را قادر به حرکت می کند.
این روش چندین سال است که بعنوان قسمتی از برنامه ی کاردرمانی کودکان فلج مغزی یا دیگر بیماری های نورولوژیک بکار گرفته می شود. این روش نه تنها در تقویت عضلات موثر است، بلکه برای بهبود هماهنگی و تعادل و حرکات همزمان دو طرفه دست و پا نیز موثر می باشد.
افزایش دامنه ی حرکتی و انعطاف پذیری عضله و بازپروری سیستم اعصاب مرکزی از اهداف اصلی کاربرد این روش است. این روش رویکردی چندجانبه و نوین مبتنی بر اصول بیومکانیک است و با رویکردهای توانبخشی سنتی سازگار است. این رویکرد جهت بهبود کنترل حرکتی و پوسچر افراد مبتلا به فلج مغزی در سنین مختلف کاربرد دارد و به صورت فشرده اجرا می گردد. تقویت حس عمقی، اصلاح راستای بدن، حذف حرکات اضافی و تقویت الگوهای حرکتی نرمال از کارکردهای دیگر این روش می باشد.
استفاده از کمربند و باندهای الاستیک، تعلیق های عمودی و افقی ایجاد می کند که به اصطلاح به خانه ی عنکبوت (Spider Cage) نیز معروف است. با توجه به این که در کودکان فلج مغزی مهم ترین هدف استقلال حرکتی می باشد، این عمل (تعلیق) سبب می شود فرد چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن را به تنهایی تجربه کند. نه تنها برای اغلب بیماران استفاده از این وسیله مفرح و جالب می باشد، بلکه رشد روانی- حرکتی را نیز تسهیل می کند و بیمار تغییر وزن از یک طرف به طرف دیگر بدن را می آموزد.
در حال حاضر این روش درمانی بعنوان یکی از روش های متداول کاردرمانی در دنیا برای بیماریهای نورولوژیک و خصوصا کودکان فلج مغزی بکار برده می شود. در حال حاضر کلینیکهای خصوصی و دولتی متعددی در سراسر کشور از جمله شیراز با کمک این روش بیماران را درمان می کنند.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 35119
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید