متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1399/10/18
  • - تعداد بازدید: 20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

استفاده از پروتزهای زیبایی در توانبخشی بیماران قطع عضو

استفاده از پروتزهای زیبایی در توانبخشی بیماران قطع عضو

پروتزهای زیبایی، پروتزهایی هستند که به منظور بازگرداندن ظاهر از دست رفته ی فرد ساخته می شوند. این پروتزها شامل پروتز گوش، انگشت، سینه، چشم، گونه و... هستند. هدف اصلی این نوع از پروتز، برگرداندن تعادل، تقارن و ظاهر مناسب به فرد است تا بتواند با ظاهری تا حد امکان طبیعی در جامعه حضور پیدا کند. افرادی که در کارگاه ها با وسایل صعنتی مانند اره و پرس آسیب دیده اند، افرادی که در سوانح بخشی از بدن خود مانند انگشت یا گوش یا گونه را از دست داده اند و یا افرادیکه در اثر بیماری مانند سرطان بخشی از بدنشان قطع شده است و افرادی که دچار مشکلات بدو تولد هستند نیازمندان اصلی پروتز زیبایی هستند.
پروتزهای زیبایی در خارج از بدن نصب می شوند و نیاز به جراحی برای نصب ندارند. این پروتزها در ناحیه ی دست شامل انگشت مصنوعی و پروتز بخشی از دست، در بدن شامل پروتز سینه، و در ناحیه ی سر و گردن شامل پروتز گوش، بینی، چشم، لب و گونه هستند.
این پروتزها عمدتا از جنس سیلیکون ساخته می شوند، چرا که سیلیکون ماده ای منعطف، پایدار در برابر دمای بدن، مقاوم در مقابل رطوبت نور خورشید و رنگ پذیر است. پروتز زیبایی باید ظاهری بسیار طبیعی داشته باشد به شکلی که هیچکس متوجه تفاوت آن با عضو معمولی نشود. به همین دلیل این نوع پروتزها دارای جزئیاتی مانند بافت پوست شخص، ناخن، لکه های پوستی و مو هستند. این مساله ای بسیار مهم است، چرا که پروتزهای زیبایی بناست اعتماد به نفس فرد را به او بازگردانند تا با مشکلات نقص عضو کنار بیاید.
در ساخت پروتز زیبایی، از عضو آسیب دیده ی فرد قالب گیری می شود تا با استفاده از تکنیک های خاص، بخش از دست رفته ی بدن بازسازی شود. مراحل ساخت شامل قالب گیری و اندازه گیری و ساخت رنگ پوست فرد، ساخت پروتز و رنگ آمیزی مجدد و نصب ناخن و مو و ترسیم رگ های خونی و غیره است.
امروزه علاوه بر قالب گیری، استفاده از اسکنر سه بعدی بدن و روش های جدید ساخت مانند استفاده از دستگاه سی ان سی نیز وارد حیطه ی پروتز زیبایی شده اند که علاوه بر افزایش سرعت، کیفیت بالاتری را نیز حاصل می کنند.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 35425
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید