متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1400/07/11
  • - تعداد بازدید: 30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

آشنایی با معضل نارسا خوانی در کودکان

اگر کودکی با وجود برخورداری از هوش طبیعی و سلامتی عمومی و بدون وجود اختلال حسی – عصبی قادر به یادگیری خواندن و نوشتن در شریط آموزشی عادی نباشد ، میتواند دچار اختلال در خواندن و نوشتن دوران رشد باشد.

اگر کودکی با وجود برخورداری از هوش طبیعی و سلامتی عمومی و بدون وجود اختلال حسی عصبی قادر به یادگیری خواندن و نوشتن در شریط آموزشی عادی نباشد ، میتواند دچار اختلال در خواندن و نوشتن دوران رشد باشد.این اختلال می تواند ناشی از رشد ناکافی مهارت های زبان بیانی کودک در سالهای آغازین رشد باشد.از آنجاکه خواندن و نوشتن دو مهارت سطح بالای زبانی هستند برای یادگیری موفق آنها باید رشد زبان بیانی پایه ای کودک کامل شده باشد.

کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است یک یا چند مورد از مشکلات زیر را داشته باشند :

عدم بازگویی کامل یک داستان یا اتفاق به صورت منسجم و پیوسته در سن 6 سالگی ، اشتباه گرفتن حروف مشابه پس از گذشت چند ماه از کلاس اول ، کند خوانی ، صرف زمان بسیار زیاد جهت انجام تکالیف نوشتاری ، دست خط ناخوانا و اشتباهات املایی بسیار زیاد.

همانگونه که گفته شد این کودکان از هوش طبیعی برخوردار هستند و درک و فهم سایر دروس مانند علوم هیچ مشکلی ندارد.از این رو ناکامی در خواندن و نوشتن می تواند باعث سرخوردگی و ناامیدی کودک و پایین آمدن اعتماد به نفس او در میان همسالان شود.

خوشبختانه با شناسایی زودهنگام این کودکان و مراجعه به مراکز اختلالات یادگیری یا توانبخشی میتوان به برطرف شدن مشکلات خواندن و نوشتن کمک بسیاری نمود و ادامه مسیر تحصیل کودک را هموار نمود .

 
 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 48151
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید