• 1399/10/24
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

کاربرد ارتوزها در درمان انحرافات ستون فقرات

کاربرد ارتوزها در درمان انحرافات ستون فقرات

اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات، یک بدشکلی در ستون مهره هاست که به دلایل گوناگونی مانند بیماری های عضلانی، فلج مغزی، شکستگی مهره، بیماری محیطی نخاعی و یا به دلایل ناشناخته ایجاد می شود. اسکولیوز گاهی به دلیل کوتاهی اندام ایجاد می شود، بدین ترتیب که فرد دچار کوتاهی در یکی از پاهاست و برای جبران این امر و صاف نگه داشتن تنه ستون فقرات را کج می کند.
اسکولیوز اغلب در سنین رشد و در نوجوانی بین 10 تا 15 سالگی ایجاد می شود. این عارضه در دختران شایع تر است، اما به دلیل نوع پوشش اغلب از دید پدر و مادر پنهان می ماند. آناتومی طبیعی ستون فقرات انسان هنگام مشاهده از پشت ، باید به صورت یک خط کاملاً مستقیم، هنگام مشاهده از طرف ، باید در ناحیه کمر و گردن یک گودی جزئی یعنی لوردوز و در ناحیه پشت یک گوژپشتی خفیف وجود داشته باشد. اختلال در شکل اناتومیک ستون مهره ها سبب می شود که مهره ها به راست ، چپ و گاهی به دور خود بچرخند و شکل "S" یا "C" بگیرند.
اسکولیوز با توجه به درجه و شدت آن علاوه بر ایجاد اختلالات زیبایی و ظاهری، به دلیل فشار بر اندام های داخلی باعث ناراحتی های ثانویه بسیاری می شود و در صورت عدم درمان، می تواند زندگی بیمار را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. اختلال اسکولیوز هر بیمار ویژگی های متفاوتی نسبت به دیگری نشان می دهد و پیگیری و درمان به صورت جداگانه انجام می شود.
یکی از اولین درمان های غیرجراحی برای اسکولیوز، استفاده از ارتوز یا بریس تنه است. بریس های تنه انواع گوناگون و شرایط استفاده ی گوناگونی دارند. سن، جنس، قد و وزن بیمار، درجه ی اسکولیوز و محل انحراف عوامل موثر در انتخاب بریس مناسب هستند. برای ساخت بریس از بدن بیمار قالب گیری می شود و با استفاده ی همزمان از تصویر رادیوگرافی ستون فقرات، وسیله ی مناسب فرد برای او ساخته می شود. نیروهای اصلاحی که توسط بریس بر بدن بیمار وارد می شود جلوی بیشتر شدن انحراف را می گیرد و تا حدودی موجب اصلاح انحراف ستون مهره ها می شود.
بریس های تنه انواع گوناگونی دارد که از آنها می توان بریس میلواکی، بریس بوستون، چارزتون، شنو، ART و... را نام برد.
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 35711
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید