• 1400/05/02
  • - تعداد بازدید: 23
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

عفونت حاد گوش میانی در دوران کودکی

عفونت حاد گوش میانی (اوتیت میانی حاد یا Acute Otitis Media)، یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است که تقریبا 90 درصد از کودکان پیش از 4 سالگی، آن را تجربه می کنند.

عفونت حاد گوش میانی (اوتیت میانی حاد یا Acute Otitis Media)، یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است که تقریبا 90 درصد از کودکان پیش از 4 سالگی، آن را تجربه می کنند.
عدم درمان بهنگام، به ویژه در اوایل دوران کودکی منجر به بروز آسیب بلند مدت و برگشت ناپذیر به گوش میانی و حلزون می شود که به نوبه خود بر رشد مهارت های زبانی و اجتماعی و نیز پیشرفت تحصیلی کودکان تاثیرگذار خواهد بود. کودکان بزرگ تر، بیشتر از درد گوش، احساس پری در گوش و یا کاهش شنوایی شکایت دارند و کودکان کوچک تر، ممکن است دچار بی قراری، بی اشتهایی و یا مشکلاتی در تغذیه شوند. آبریزش بینی و سرفه نیز معمولا همزمان با علایم عفونت گوش میانی در کودکان مبتلا بروز می کند. به علاوه، آسیب پردازش شنوایی در مناطق قشری و ساقه مغز سیستم شنوایی در این کودکان مشاهده شده است.
تکامل هنجار سیستم شنوایی نیازمند دریافت تحریکات مناسب صوتی از اوان کودکی است. عدم دریافت این محرکات منجر به بروز اختلالاتی در تکامل سلول های عصبی و میلینه شدن رشته های عصبی در مسیر عصب شنوایی و در نهایت، کاهش زمان انتقال عصبی می گردد. برای تشخیص بیماری در کودکان خردسال از آزمون های تمپانومتری و گسیل های صوتی گوش (آزمون OAEs) و همچنین معاینات اتوسکوپی استفاده می شود. همچنین می توان از این آزمون ها برای پیگیری روند درمان بهره برد. با توجه به عوارض جبران ناپذیر اوتیت میانی حاد در دوران کودکی، تشخیص و درمان بهنگام آن از طریق ارتقای سطح آگاهی خانواده ها نسبت به علایم عفونت گوش میانی در کودکان و اقدامات تشخیصی و درمانی آن امری ضروری است.  
 
 
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 44375
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید