• 1400/04/09
  • - تعداد بازدید: 25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده علوم توانبخشی شیراز

سازگار کردن محیط خانه با شرایط اختلالات مفصلی

چه به ساییدگی مفصل مبتلا باشید چه روماتیسم یا پسوریازیس، برخی از کارهای روزمره مثل آشپزی، استحمام، لباسشویی و جابجایی در خانه، می تواند تبدیل به یک چالش واقعی در زندگی شما شود.

چه به ساییدگی مفصل مبتلا باشید چه روماتیسم یا پسوریازیس، برخی از کارهای روزمره مثل آشپزی، استحمام، لباسشویی و جابجایی در خانه، می تواند تبدیل به یک چالش واقعی در زندگی شما شود. لذا ایجاد تغییراتی در محیط خانه به جهت هموار کردن زندگی توأم با اختلالات پیش گفت برای شما ضروری است. در اینجا شش نکته یادآوری می گردد:

1. موانع موجود در انجام فعالیتهای روزمره را شناسایی و رفع نمایید. بعنوان مثال برای راحتی بیشتر از صندلی زیر دوش استفاده کنید و یا میله های ایمنی (دستگیره ی کمکی) در کنار دوش و توالت نصب کنید. اگر اتاق خوابتان حالت دوبلکس است اتاق خواب خود را به طبقه پایین منتقل کنید. برای اتاق خواب خود یک یخچال کوچک تهیه کنید تا دفعات مراجعه به آشپزخانه را کاهش دهید.

2. انرژی خود را مدیریت نمایید. بعنوان مثال در هنگام انجام فعالیت های معمول بنشینید. می توانید یک صندلی بلند در مقابل سینک ظرفشویی قرار دهید تا مجبور نشوید هنگام شستن ظرف ها بایستید.

3. مانع لغزش و سقوط شوید. مبتلایان به آرتروز احتمال بیشتری برای زمین خورن و متعاقباً تجربه شکستگی دارند. می توانید از روکش ضد لغزش در حمام و یا سرویس بهداشتی استفاده نمایید. قالیچه ها را بردارید و فرش های خود را محکم کنید. مسیرهای راه رفتن و هرگونه به هم ریختگی در محیط خانه را مرتب کنید.

4. ایمنی راه پله و راهرو را جدی بگیرید. اگر باسن یا زانوها به شدت آسیب دیده است بهتر است از بالابر پله یا رمپ بهره مند شوید.

5. تغییر عادات کار در آشپزخانه می تواند برای شما مفید باشد. بعنوان مثال وسایل آشپزی و وسایلی که اغلب از آنها استفاده می کنید را روی پیشخوان بگذارید تا مجبور نباشید خم شوید و یا خودتان را کش دهید تا دستتان به داخل کشوها یا کابینت ها برسد. ظروف سنگین را با ظروف سبک و قابلمه ها جایگزین کنید. از ابزار آشپزخانه با طراحی ارگونومیک مانند چاقو با تیغه ی خمیده استفاده کنید.

جهت یافتن راهکارهای بیشتر و مفیدتر که مناسب شرایط خاص بیماری شما باشد، می توانید از متخصصین کاردرمانگر کمک بگیرید.

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار کتابخانه
  • کد خبری : 43446
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید